تبلیغات
گلبرگ سرخ - ماه مبارک رمضان و ...
گلبرگ سرخ
دربرابر مشکلات گاهی باید سکوت کرد شاید خدا حرفی برای گفتن داشته باشد.

خوردن شام پس از صرف افطار كامل باید حذف شود


خوردن شام پس از صرف افطار كامل باید حذف شود؛ چراكه در غیر این صورت روزه‌دار دچار سوءهاضمه و آسیب‌های گوارشی خواهد شد.
كتر سیامك خالقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار داشت: بی‌غذایی و كم‌غذایی و نخوردن غذا به مدت طولانی معمولا تأثیر سوء بر روی دستگاه گوارش نمی‌گذارد و فقط بیمارانی كه زخم‌های گوارشی دارند و ترشح اسید معده آنها بسیار افزایش یافته است، باید مراقب بی‌غذایی باشند .
دكتر خالقی با بیان اینكه آن دسته از افرادی كه مشكلاتی از قبیل زخم‌های گوارشی و مشكلات عروقی و مخاطی دستگاه گوارش دارند باید قبل از روزه از نظر مشكلاتی كه احتمالا برای آنها به‌وجود خواهد آمد با پزشك خود مشورت كنند، افزود: بیمارانی كه مشكل قند پیشرفته و غیر‌قابل كنترل دارند و گرسنگی طولانی مدت و خوردن غذا به‌طور ناگهانی می‌تواند سطح قند آنها را دچار تغییر كند، صحیح نیست روزه بگیرند و همچنین روزه گرفتن برای بیماران حاد كه استفراغ و تهوع دارند، بیماران عفونی تب‌دار و دارای دردهای شكمی كه در آنها بدن كم آب می‌شود مضر است؛ زیرا بی‌آبی به بدن آسیب می‌رساند .
توصیه هایی برای خرید زولبیا و بامی
از خرید زولبیا و بامیه خمیرگونه یا سوخته خودداری شود
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در آستانه حلول ماه مبارك رمضان تاكید كرد: زولبیا و بامیه و شیرینی‌های سنتی ویژه ماه مبارك را تنها از قنادی‌های معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی داشته و تحت نظارت بهداشت فعالیت می‌كنند تهیه نمایید.

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آمده است: با توجه به نزدیك بودن حلول ماه مبارك رمضان مصرف برخی مواد غذایی مثل زولبیا و بامیه افزایش می‌یابد، در این ماه تعدادی افراد سودجو كه عملا مجوز تهیه و توزیع این ماده غذایی را ندارند،‌ در كارگاه‌های غیرمجاز زیرزمینی با شرایط بسیار نامناسب غیر بهداشتی و بكار گرفتن مواد اولیه نامرغوب و استفاده از روغن‌های سوخته كه به كرات مورد استفاده قرار گرفته،‌ این محصول را تهیه و در نقاط مختلف عرضه می‌كنند. لذا توجه به توصیه های زیر برای حفظ سلامت شهروندان ضروری است.
این محصول را از قنادی‌های معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی داشته و تحت نظارت بهداشت فعالیت می‌كنند تهیه نمایید.

توصیه یک کارشناس ارشد تغذیه به روزه داران
فعالیت های پر جنب و جوش را در ماه رمضان متوقف کنید
یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تداخل ماه مبارک رمضان با فصل تابستان گفت: روزه داران باید از فعالیت های پر جنب و جوش که موجب تعریق زیاد و از بین رفتن آب بدن می شود به شدت پرهیز کنند.
فرید نوبخت در گفت و گو با سامانه خبری سلامت نیوز با بیان اینکه کلیه افراد باید در تغذیه ماه مبارک رمضان خود دقت فراوانی داشته باشند،اظهار داشت:خوردن غذاهای پرچرب و یا شور و شیرین به هیچ وجه مناسب حال افراد روزه دار نیست.
وی افزود:کارشناسان تغذیه معمولا به مردم توصیه می کنند که وعده های غذایی خود را در وعده های زیاد و به صورت کم حجم مصرف کنند حال که در ماه رمضان امکان تحقق این توصیه وجود ندارد باید وعده های غذایی افطار و سحری با دقت بیشتری انتخاب شوند.
این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد:البته به روزه داران سفارش می شود تا غذاهای وعده سحری را همراه با منابع چربی سالم مصرف کنند چرا که چربی ها معمولا دیرتر از مواد غذایی دیگر از معده انسان تخلیه می شود و فرد گرسنگی کمتری احساس خواهد کرد.

وی گفت:در وعده غذایی افطار نیز نباید حجم فراوان غذا به یکباره وارد معده شود چراکه در این صورت قند خون فرد روزه دار به یکباره بالا می رود و موجب عوارض نامطلوب و همچنین تجمع چربی در بدن می شود.

نوبخت متذکر شد: الگوی مصرف گروه های غذایی مختلف در فرد روزه دار نباید تفاوت اساسی با الگوی معمول تغذیه داشته باشد به این معنا که باید حدود 50 تا 60 درصد انر ژی روزنه از کربوهیدارت ها،حدود 15 درصد از پروتین ها و 25 تا 30 درصد از چربی ها تامین شود.
وی اظهار داشت:مصرف متعادل و متوازن مواد غذایی علاوه بر جلوگیری از حالت هایی نظیر سرگیجه و یا افت قند خون از چاقی مضاعف افراد روزه دار نیز جلوگیری می کند.

بلیت سینماها پس از افطار نیم بها است
نجمن سینماداران تصمیم‌ گرفته است بلیت ‌های سینما را بعد از افطار به صورت نیم بها بفروشد تا مخاطبان بیشتری بتوانند در سینماها حضور داشته باشند.
فارس: سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به نیم‌بها شدن بلیت همه سینماها در ماه رمضان، از آمادگی این انجمن برای آغاز طرح اكران افطار تا سحر خبر داد.

محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، با اشاره به طرح اكران نیم‌بها نیز افزود: انجمن سینماداران تصمیم‌ گرفته است بلیت ‌های سینما را بعد از افطار به صورت نیم بها بفروشد تا مخاطبان بیشتری بتوانند در سینماها حضور داشته باشند.

وی در مورد وضع طرح اكران فیلم از افطار تا سحر گفت: انجمن سینماداران آمادگی كامل برای اجرای این طرح را از امروز دارد اما احتمال دارد اجرای این طرح فردا آغاز شود.

وی تصریح كرد: اجرای این طرح بستگی كامل به حضور تماشاگران در سینما و جذب مخاطب دارد كه ممكن است این موضوع امروز اتفاق نیفتد اما به طور قطع این طرح از فردا عملی خواهد شد.

صابری افزود: البته باید در نظر داشت كه برگزاری این طرح چون امسال برای اولین بار اجرا می‌شود بدون اشكال نخواهد بود، اكثر قرارداد فیلم‌ها قبلا ثبت شده و ما هیچ توافق ویژه‌ای با پخش‌كننده‌ها برای استفاده از فیلم‌ها در این زمان خاص نمایش نداشته‌ایم؛ البته موافقت‌های كلی انجام شده اما این موافقت‌ها كامل نبوده و امیدوارم در سال آینده این طرح بسیار بهتر انجام شود.

صابری با بیان این نكته كه طرح اكران فیلم از اكران در سحر در پردیس‌های زندگی، جوان و سینماهای آزادی و ماندانا انجام می‌شود، گفت: ما همچنین در حال بررسی و انتخاب فیلم‌های برتر و برگزیده تاریخ سینمای ایران هستیم تا پس از اخذ مجوز نمایش‌ این فیلم‌ها از ارشاد آنها را در قالب طرح افطار تا سحر برای مخاطبان علاقمند به نمایش در بیاوریم كه لیست این فیلم‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

نكته مهم در هنگام افطار
كلینیك چاقی
5 نكته مهم در هنگام افطار
جام جم آنلاین: روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزكیه روحی می‌تواند باعث بركات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیك باشد. متخصصان علوم پزشكی نیز از جنبه‌های مختلف به آثار مفید روزه‌داری اسلامی پرداخته‌اند. همانطور كه در فرمایشات معصومین نیز به كرات اشاره شده است روزه باعث ارتقای سلامتی خواهد بود.
اما آنچه مهم است برای بهره‌مندی از آثار مفید روزه‌داری از آنجا كه در ایام ماه مبارك رمضان از نظر فیزیولوژیك تغییراتی ایجاد می‌شود بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد كرد تا ان‌شاء‌الله بهره‌مندی بیشتری عاید شود.

یكی از نكاتی كه در تغذیه سالم وبرای تنظیم متابولیسم طبیعی توصیه می‌شود، داشتن یك نظم غذایی و وعده‌های غذایی مكرر در روز می‌باشد. در ایام روزه داری كه افراد طی روز از خوردن امساك می‌نمایند باید در ساعات باقیمانده همین نظم را به نحوی ایجاد كنند.

در هنگام افطار:

1- در مقایسه افطار با وعده‌های معمول غذایی، افطار را می‌توان متناظر با صبحانه در نظر گرفت. لذا مواد غذایی مشابه صبحانه هنگام افطار توصیه می‌شود. شایان ذكر است 15 تا 20 درصد انرژی دریافتی طی روز را باید هنگام افطار مصرف كرد.

2- پس از اذان مغرب بدون تاخیر طولانی روزه را باز نموده و ترجیحا از مواد غذایی مایع و سبك به همراه تركیبی از غلات ترجیحا نان از نوع سبوس‌دار (به طور مثال: نان سنگك) در زمان افطار استفاده شود. توصیه می‌شود از مایعات گرم مانند آبجوش یا چای كم‌رنگ به‌جای آب سرد برای شروع افطار استفاده شود.

3- داشتن مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده از قبیل سبزیجات و نیز انواع میوه به جای استفاده از تركیبات حاوی قندهای ساده و چربی فراوان (از قبیل حلوا آن هم به میزان زیاد) توصیه می‌شود.
- استفاده فراوان از آب و نیز انواع شربت‌ها به بهانه كنترل تشنگی نه تنها باعث كنترل تشنگی نخواهد شد، بلكه به‌علت استفاده از حجم بالایی از مایعات و گنجاندن آن در معده‌ای كه ساعت‌ها خالی بوده است، می‌تواند با عث التهاب معده و دستگاه گوارش شود، لذا پس از چند روز این افراد دچار درد در ناحیه فوقانی شكم شده و گاه باعث می‌شود كه از ترس ناراحتی شدیدتر نتوانند به روزه‌داری ادامه دهند. در مورد مصرف فراوان شربت‌ها نیز با توجه به افزایش قند ناگهانی دریافتی و ترشح شدید هورمون انسولین برای تنظیم قند خون، در فاصله زمانی كمی فرد دچار گرسنگی و ضعف شده و مجددا برای رفع آن به استفاده از مواد غذایی شیرین پرداخته و این سیكل تكرار می‌شود.
سرعت غذا خوردن را نیز در هنگام افطار بایستی كنترل كرد. پیشنهاد می‌شود 15 تا 20 دقیقه را برای افطار باید اختصاص داد تا هم دستگاه گوارش بتواند خود را برای شروع مجدد هضم و جذب آماده نماید و هم طی این مدت تنظیم احساس سیری توسط مغز صورت پذیرد.
دكتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه بالینی و متابولیسم

وظایف زنانه در ماه مبارک
با شروع ماه مبارک رمضان خیلی از مناسبات عادی زندگی مان تغییر می کند . از ساعات رسمی اداره ها گرفته تا خواب و بیداری و حتی برنامه های تلویزیونی . امسال هم که ماه مبارک در فصل گرم سال است ،تحمل روزه داری کمی دشوار تر است به خصوص برای روزه اولی ها و افرادی که شاغل هستند و در این هوای گرم در رفت و آمد.
از آنجایی که خانم ها وظیفه ی مدیریت مسائل داخلی خانه را بر عهده دارند ، می توانند با درایت و مدیریت خود ، به عزیزانشان در انجام این فریضه ی الهی کمک کنند.
یکی از مهم ترین نکات این است که سعی کنید برای سحری خواب نمانید .می توانید برای اطمینان بیشتر علاوه بر ساعت ، تلفن همراهتان را هم کوک کنید . چون گرفتن روزه بی سحری مخصوصا در این روز ها که زمان روزه داری طولانی است کار دشواری خواهد بود.
سعی کنید فضای سفره ی سحری تان به گونه ای باشد که خواب را از سر بیاندازد و میل به خوردن غذا را ترغیب کند .این به هنر شما بر می گردد. بهتر است برای برنامه ریزی صحیح تغذیه ای در این ماه سری یه بخش تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان بزنید که اطلاعات کاملی درباره ی غذاهای مناسب برای سحری و افطار به شما خواهد داد و کمکتان خواهد کرد تا بتوانید بهترین برنامه ی غذایی را برای خود و خانواده تان تهیه کنید.
اگر خانه دار باشید ، کارتان راحت تر است و گرنه باید در کنار اشتغال خود و تحمل سختی مضاعف ،حواستان به افراد خانواده تان باشد. این را بگذارید به حساب اضافه کاری که اجرش محفوظ می ماند.امسال ماه رمضان در تابستان است و خیلی از فرزندان در خانه هستند ،سعی کنید وقت آن ها را به گونه ای پر کنید تا گذر زمان برایشان آسان تر باشد .به اصطلاح سرشان را گرم کنید. اما تشویق شان کنید که فعالیت بدنی زیادی نداشته باشند تا تشنگی و گرسنگی اذیتشان نکند.
ممکن است فرزندان و همسرتان به علت روزه داری و ضعف کمی بد خلقی کنند . هر وقت چنین شد با خود تکرار کنید که این رفتارشان طبیعی است و با حفظ خونسردی خود ،محیط خانه را آرام نگه دارید و نگذارید عصبانیت و خشم باعث شود ساعات پایانی روزه داری برایتان سخت تر باشد
امسال ماه رمضان در تابستان است و خیلی از فرزندان در خانه هستند ،سعی کنید وقت آن ها را به گونه ای پر کنید تا گذر زمان برایشان آسان تر باشد .به اصطلاح سرشان را گرم کنید. اما تشویق شان کنید که فعالیت بدنی زیادی نداشته باشند تا تشنگی و گرسنگی اذیتشان نکند.
در ماه مبارک ، هم بازار دید و بازدید و مهمانی رفتن و مهمانی دادن گرم تر است و هم تلویزیون سریال های ویژه ای تهیه می کند که معمولا بعد از افطار پخش می شود . طبیعی است که این روال جدید کمی در برنامه های شما تغییر ایجاد کند اما با توجه به اینکه بعد از اتمام ماه رمضان ،سال تحصیلی جدیدآغاز می شود بهتر است حواستان به برنامه ها و نحوه ی عملکرد فرزندان و خودتان باشد . کمی تغییر اجتناب ناپذیر است اما نباید به بهانه ی روزه داری فعالیت های روزمره ی خود را متوقف کنید.
فرزندانتان که سن کم تری دارند را تشویق کنید تا با اشتیاق بهتری روزه بگیرند و سعی کنید فضای معنوی بیشتری بر خانه تان حاکم باشد . از این ماه برای صحبت کردن و نزدیک تر شدن اعضای خانواده استفاده کنید . برای کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند و توان روزه داری ندارند ،بهتر است راهنمایی شان کنید که روزه ی کله گنجشکی بگیرند .
تا هم در حال و هوای خانه با شما شرک باشند و هم برای سال های بعد آماده شوند.






طبقه بندی: رمضان و سلامتی، 

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 5 شهریور 1388 توسط shabnam ***
درباره وبلاگ

جستجو

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

نویسندگان

موضوعات

پیوند ها

پیوندهای روزانه

آمار سایت